انتشار کتاب تبیین معانی نمادین عناصر معماری اسلامی عصر صفوی

انتشار کتاب تبیین معانی نمادین عناصر معماری اسلامی عصر صفوی
انتشار کتاب تبیین معانی نمادین عناصر معماری اسلامی عصر صفوی
نویسندگان: دکتر اصغر منتظرالقائم، سرکار خانم زهرا حافظ قرآن
معماری عصر صفوی تکامل سبک های معماری ایرانی اسلامی سامانی، بویهی، سلجوقی ، ایلخانی و تیموری است. در این عصر معماران آثار ارزشمندی در راستای تمدن سازی صفوی در شهر های گوناگون به ویژه در مشهد مقدس و نجف اشرف و سه پایتخت صفوی تیریز، قزوین و اصفهان ساختند. میدان نقش جهان اصفهان میراثی ارزشمند از فرهنگ و تمدن ایران و اسلام است ودر برگیرنده مجموعه ای گسترده از دستاوردهای فکری و معماری و هنری است . این میراث گران بها بیانگر هویت ایرانی در عصر کمال و شکوفائی نبوغ معماری و شهرسازی ایرانی ، یعنی عصر صفوی است . دوره ای که اصفهان به عنوان پایتخت ایران به گونه ای نمادین از عظمت و بهشتی حقیقی اما زمینی تجلی یافت . از آن جایی که دوره های درخشان تمدن و فرهنگ بشری با اعتلای معماری و شهرسازی آن همراه است و معماری و شهرسازی نماد و نشانه ی اعتلای فرهنگی ملت ها به شمار می رود ، این مجموعه ی عظیم با عناصر منحصر به فردش به بیان حکمت شیعی، اندیشه ، مذهب و سیاست و هنرسازندگان خود پرداخته و نقش اندیشه ی عرفانی و فلسفی را در معماری بیان می دارد . تاکنون تحقیقات و مطالعات گسترده ای در زمینه تاریخچه و شکل گیری این میراث گرانبها صورت پذیرفته است اما نکته ای که کمتر به آن پرداخته شده است بُعد نمادین و مفهوم نهفته در سازه و تزئینات ابنیه آن می باشد ؛ هر چند تلاش هایی در این زمینه انجام شده است اما هنوز جای بررسی بیشتر برای شناخته شدن تفسیر نمادین آن ها به ویژه با حکمت شیعی وجود دارد .
در این کتاب تلاش شده تا ضمن بررسی سابقه شکل گیری هر یک از آثار میدان نقش جهان و عناصر تشکیل دهنده ی آن ، بُعد نمادین میدان نقش جهان و ارتباط نمادین عناصر تشکیل دهنده ی آن مورد بررسی قرار گیرد . تبیین نحوه ی قرار گیری چهار بنای اطراف میدان و بررسی فضای میدان ومفهوم نمادین عناصر شکل دهنده ی هر یک از آن ها به همراه بررسی مفهوم تزیینات و منشأ اندیشه ی شکل دهنده این آثار، از دیگر اهداف این کتاب می باشد؛ همچنین تلاش گردیده تا علاوه بر بیان مفاهیم نمادین این شاهکارهای هنری ، پیام معنوی اسلام شیعی در ایران دوره ی صفویه مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد. علاوه براین، این کتاب دسته بندی کتیبه ها بر اساس آیات قرآنی ، کتیبه های دعایی و حدیثی وکتیبه های تاریخی و ترجمه محتوای آنان است که امکان مطالعه برای علاقمندان با دیدی متفاوت را فراهم ساخته است.
در نهایت می توان گفت جدای از بهره مندی دانشجویان دانشگاه ها و پژوهشگران علاقه مند به تاریخ تمدن ایران و اسلام ، تأثیر تبیین معانی نمادین این آثار بر صنعت گردشگری و توجه بیشتر توریسم فرهنگی به عناصر معماری عصر صفوی است و اهمیت پرداختن بدان را دو چندان نموده است. خوشبختانه امروزه نیز طیف وسیعی از گردشگران خارجی نسبت به گذشته از این شهر تاریخی و شاهکارهای آن دیدن کرده و شاید بتوان از این کتاب برای رساندن پیام فرهنگی و هویت تمدن ایرانی اسلامی و شیعی در پهنه ای گسترده از جهان بهره برد
+ سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۰۰
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: