سیر تحول هنر خوشنویسی و انواع خطوط آن در مکاتب هنری عصر صفوی
خوشنویسی به عنوان یکی از هنرهای اسلامی- ایرانی در دوره صفویه همزمان با رشد و اعتلای دیگر هنرها به شکوفایی رسید. یکی از شیوههای پرداختن به هنر خوشنویسی در عصر صفوی بازنگری در مورد مکاتب و خطوط مختلف خوشنویسی در این دوره است. سبکها و مکاتب هنری شاخصی در شهرهای مختلف ایران تحت حکومت صفوی شکل گرفتهاند، که در مجموع میتوان هنر خوشنویسی این دوره را، در پنج مکتب مورد تحلیل و بررسی قرار داد. مکتب تبریز، با بهرهگیری و ترکیب و تلفیق از سنتهای هنری مکاتب هنری هرات، شیراز و ترکمانان (تبریز) شکل گرفت. مکتب قزوین، با انتقال پایتخت به قزوین در سال 955 ق، خوشنویسان تبریزی، در ابتدا مکتب قزوین را در ادامه مکتب تبریز تأسیس کردند. مکتب مشهد، ابراهیم میرزا هنرمندانی را که پس از رویگردانی شاه تهماسب از هنر، اخراج شده و یا مهاجرت کرده بودند، در مشهد پذیرا شد. پاسخ مثبت این هنرمندان به ابراهیم، منجر به شکلگیری مکتب هنری مشهد شد. مکتب شیراز، از قرن نهم هجری شروع شده و تا پایان سدهی دهم به فعالیت خود ادامه داد، هم از سبک ترکمانان و هم سبک صفوی بهره بردهاست. مکتب اصفهان، واپسین مکتب خوشنویسی عصر صفوی در اصفهان شکل گرفت. در این دوره، سنتها و اقلامی که در گذشته برای خوشنویسی استفاده میشد، کماکان مورد استفاده خوشنویسان و علاقهمندان قرار داشت، اما قلمهای جدیدتر تعلیق و نستعلیق در دربار و قلمرو صفویان اهمیت فراوان یافت. در اواخر دوره صفویه نیز، شاهد شکلگیری خط شکسته نستعلیق هستیم. بر این اساس، پژوهش حاضر به روش توصیفی– تحلیلی به مکاتب رایج در عصر صفوی و نقش آنها در رشد و گسترش هنر خوشنویسی میپردازد
Noormags.ir
Noormags.ir
+
یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۴
نظر شما