بازشناسی قالی کرمان در دوره صفویه
بازشناسی قالی کرمان در دوره صفویه
چکیده نامشخص بودن پیشینه فرش کرمان و نظرات متناقض صاحب‌نظران در مورد انتساب برخی قالی‌های تاریخی به کرمان، انگیزه بازشناسی و معرفی این‌گونه قالی‌ها برای انجام این پژوهش گردید. هدف در این نوشتار، جست‌وجوی فرش‌های صفوی کرمان و یافتن پاسخی برای پرسش‌هایی از این دست است...
منبع: کتاب ماه هنر
نگارنده: سارا رضوانی و دیگران
نگارش: مرداد ۱۳۹۳
چکیده نامشخص بودن پیشینه فرش کرمان و نظرات متناقض صاحب‌نظران در مورد انتساب برخی قالی‌های تاریخی به کرمان، انگیزه بازشناسی و معرفی این‌گونه قالی‌ها برای انجام این پژوهش گردید. هدف در این نوشتار، جست‌وجوی فرش‌های صفوی کرمان و یافتن پاسخی برای پرسش‌هایی از این دست است که کدام گروه از فرش‌های بازمانده عصر صفوی، بافت کرمان هستند؟ آیا فرش‌های منتسب به کرمان، حاصل تلاش هنرمندان این شهر بوده‌اند؟ وضعیت فرش کرمان در دوره صفویه چگونه بوده است؟ آیا می‌توان وجه مشترکی بین نقوش قالی‌های این دوران و نقوش به کار رفته بر روی سایر هنرهای رایج در کرمان یافت؟
بررسی تطبیقی این‌گونه فرش‌ها با دیگر آثار هنری کرمان در این زمان و نیز بررسی مستندات و منابع مکتوب تاریخی می‌تواند راهگشایی برای یافتن بافته‌های اصیل کرمان در دوره صفویه باشد. به این ترتیب، به نظر می‌رسد در دوره صفوی فرش‌های باغی، گلدانی و سانگوشکو در کرمان بافته شده‌اند. روش تحقیق در این پژوهشِ تاریخی، از نوع کیفی بوده و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، توصیفی- تحلیلی با رهیافتی تطبیقی می باشد.
+ دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۳۹
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: