بررسی تاثیر فلزکاری مکتب خراسان بر فلزکاری دوره صفویه
بررسی تاثیر فلزکاری مکتب خراسان بر فلزکاری دوره صفویه
مرضیه علیپور
اوج گیری فلزکاری دوران صفویه، نمایانگر بخشی از سیر رو به رشد صنایع هنری در این دوره است. همزمان با آغاز کار دولت صفوی، هنرمندان ایران با توجه به پیشینه هنری غنی خود و تحت تاثیر عواملی چون بروز تمایلات شیعی و پشتیبانی فرمانروایانی همچون شاه عباس، توانستند از دو مکتب فلزکاری خرایان و آذربایجان شاهکارهای فلزی و تکرار نشدنی را بیافرینند.
بررسی تاثیر فلزکاری مکتب خراسان بر فلزکاری دوره صفویه
مرضیه علیپور
اوج گیری فلزکاری دوران صفویه، نمایانگر بخشی از سیر رو به رشد صنایع هنری در این دوره است. همزمان با آغاز کار دولت صفوی، هنرمندان ایران با توجه به پیشینه هنری غنی خود و تحت تاثیر عواملی چون بروز تمایلات شیعی و پشتیبانی فرمانروایانی همچون شاه عباس، توانستند از دو مکتب فلزکاری خرایان و آذربایجان شاهکارهای فلزی و تکرار نشدنی را بیافرینند.
بر این اساس، پرسش مطرح پژوهش حاضراین است که فلزکاری دوره صفویه تا چه اندازه از فلزکاری مکتب خراسان تاثیر پذیرفته است. روش تحقیق به کار رفته در آن، تطبیقی و شیوه گردآوری اطلاعات و داده¬ ها به صورت کتابخانه ای است. بدین ترتیب، پس از بیان وسژگی های فلزکاری مکتب خراسان و دوران صفویه به لحاظ جنس، تکنیک های ساخت و روش های متداول تزئین، برای یافتن شیوه های تزئینی و عناصر نقشی مشترک و مطالعه این عناصر، آثار فلزی از دو جنبه شکل نقوش و چگونگی اجرای آنها بررسی شدند. همچنین، تعدادی از تصویرههای آثار فلزی هر دو مکتب با یکدیگر در جدول هایی مورد مطالعه تطبیقی قرار گرفتند.
پس از بررسی های لازم بر اساس مطالب بالا، چنین به دست آمد که گسنرده ای از مبانی و اصول تکنیک ها و نقوش کاربردی دوره صفوی برگرفته از فلزکاری مکتب خراسان است و هنرمندان این دوره با توجه به فرهنگ معاصر خویش از آنها بهره گرفته اندو همچنین، آشکار گشت که در آثار فلزی دوران صفویه نقوشی که جرء نمادهای ایرانی هستند و پیش از این در زمینه سایز نقوش مکتب خراسان به کار می رفته اند، نقوش اصلی به شمار می روند و شاید هنرمندان برای القای بیشتر مفاهیمی خاص را به کار برده اند.
واژگان کلیدی: هنر فلزکاری، آثار فلزی، مکتب خراسان، دوره صفویه.
+
پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۹
نظر شما