نماد و نمود نام علی(ع) در هنر فلزکاری صفویه و قاجار
نماد و نمود نام علی(ع) در هنر فلزکاری صفویه و قاجار
مریم فراست
کتاب ماه هنر،شهریور1387،ش120
زیبایی و ارزش هنر اسلامی تا حدودی به فلزکاری و تزیینات آن بستگی دارد. از ان چایی که هنر ایرانی بر مینای تزیینات استوار شده است. کتیبه نویسی بر روی اشیای فلزی،به عنوان یکی از ارکان اصلی تزیینات به شمار می آید.
نگارش: فروردین ۱۳۹۶
زیبایی و ارزش هنر اسلامی تا حدودی به فلزکاری و تزیینات آن بستگی دارد. از ان چایی که هنر ایرانی بر مینای تزیینات استوار شده است. کتیبه نویسی بر روی اشیای فلزی،به عنوان یکی از ارکان اصلی تزیینات به شمار می آید. تزیینات کتیبه نگاری فلزکاری در دوره ی صفوی و پس از آن در زمان قاجار خلق تفاهمی است میان هنر و مذهب که می توان تنها در نبوغ هنری و معنوی ایرانیان جست و جو در آثار بسیار بر جای مانده از ادوار تاریخی مشاهده کرد. در میان مضامین مذهبی به کار رفته در کتیبه های آثار فلزی در این دوران، ذکر نام علی(ع) و یا وجود نام ایشان در کنار الله و محمد، همچنین دعا در مدح دوازده امام و قسمت هایی از دعای پر فیض نادعلی به منظور مددجویی از ایشان، از جمله مضامینی است که نه تنها گویای ارادت به این امام همام است، بلکه مستقیما گرایش به مذهب تشیع را در نزد ایرانیان متجلی می سازد. اهداف: - بررسی تفاوت ها و شباهت های نگارگری(ع) در مضامین خط نگاره های فلزکاری صفویه و قاجار. - بررسی تاثیرگذاری شرایط سیاسی و فرهنگی و هنری دوران های مورد بحث در به کارگیری مضامین شیعی. سوالات: - حضور نام مبارک علی(ع) با چه مضامینی در هنر فلزکاری تجلی یافته است؟ - نوع گرایش مضامین دوره صفویه با قاجاریه چه تفاوت ها و شباهت هایی داشته است؟ روش تحقیق: توصیفی و تحلیلی و تاریخی .
http://www.noormags.com/view/fa/articlepage/ 369077
+ چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۶
نظر شما
نام:
ایمیل : * نمایش داده نمی‌شود
نظر شما: